Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Naturgruppe 3-6 år - Hvad gør man med 2 døde mus?

Hvad skete der med vores Rådnekasse?

Tænk sig! Vores kære lille mus forsvandt, og dermed forsvandt vores læringsmiljø omkring rådne processen af musen!
 

Men heldigvis inden da; havde naturbørnene allerede lært en del om anatomien i en mus, og fået en god lang snak om hvad musen levede af og hvor den levede, den kære mus!
Når vi arbejder med sådanne processer i dagligdagen, er det vigtig for os voksne at vi kommer hele vejen rundt!
Derved styrker vi børnenes sproglige udvikling f.eks. deres ordforråd ved at fortælle dem om, at en mus er et pattedyr, og hvad det vil sige at være pattedyr, at musen er grå (farvelærer), at den har tænder og hvad bruger den dem til, hvem er musens fjender!
Når vi arbejder seriøst med sådanne projekter, styrker vi de pædagogiske lærerplaner som indeholder trivsel, udvikling, læring og dannelse:

  • Trivsel: vi gør det sammen som gruppe og vi har det skønt ude i naturen mens vi arbejder med projektet!
  • Udvikling: det enkelte barn prøver nye ting og oplever at turde noget nyt. Derved udvikles den personlige udvikling, samtidig udvikles motorikken, da vi færdes rundt omkring i meget forskelligt terræn, samtidig styrker vi børnenes udholdenhed, da vi ofte går meget længere end børnene opdager!
  • Læring: vi lærer om musen, vi lærer om naturen, vi lærer at bruge vores kroppe, vi lærer om hinanden, vi lærer om ord og begreber.
  • Dannelse: vi hører om livet og døden, hvad sker der når man dør, vi kommer til at høre om traditioner og den danske kultur, ja for der er en kultur omkring musen og danskeren! Tro det eller lad være: nogle har dem som kæledyr og andre kan ikke fordrage dem!

Tilbage på sporet: Rådnekassen tog vi med fra Flynder sø, som er vores efterårs- og vinter base, til Krabbesholms skov, som er vores forårs- og sommer base, der fandt vi et godt sted til rådnekassen, men den forsvandt! Om det var nogle mennesker der tog den eller nogle dyr som lever i skoven? Det ved vi ikke!

Men vi var så heldige, at vi nogle måneder efter fik en mårhund af en kollega!

Så var vi atter klar til at lave en rådnekasse! Denne gang lykkes det os lidt mere at følge processen. Vi så hvor meget mårhunden forsvandt og hvilke dyr og mider der havde spist af den! Eftersom det blev forår og sommer fik vi også glæden: - eller hvad man nu vil kalde det? Ved at opleve hvor meget sådan en forrådnelsesproces lugter!

Der er ingen tvivl om at sådan et projekt med rådnekasse opstår igen en dag i Lærkeredens naturgruppe!

Men der eksisterer heller ingen tvivl om, at der findes meget læring ved sådanne dagligdags aktiviteter og særligt når vi som voksne har mod og lyst til at følge børnenes spor, glæde og nysgerrighed!