PLC - Den Professionelle lærings Cirkel

Fra 2018 til 2020 har alle ansatte i Lærkereden været på kursus i en ny metode der hedder ”Den Professionelle Lærings Cirkel” – kaldet PLC.

Metoden er undersøgende i sin logik og hjælper professionelle til at lære af egen praksis og i egen praksis.
Det betyder, der skal være fokus på vores handlinger og hvilken konsekvens disse handlinger har for barnet.
Det er i netop denne relation mellem pædagogen og barnet at læring og udvikling finder sted.
Det betyder, at vi (voksne) netop skal lære af vores erfaringer og det er her PLC én er en rigtig god metode at anvende til og i vores pædagogik.
Den professionelle læringscirkel / PLC er en metode, der understøtter personalet i at gøre lærende erfaringer. Det er en metode, der driver personalets læring og udvikling gennem afprøvning af konkrete handlinger i egen praksis og vi skal følge vores handlingers konsekvens, så konkret at barnet skal kunne mærke vores pædagogik. Før i tiden så vi måske mere på hvad barnet skulle lære, men nu er fokus mere på hvad vi skal lære, for at barnet kan indgå i en læring og dermed udvikling.

I kan se metoden her og det er vigtigt at man kommer hele cirklen rundt. (højreklik på billedet og vælg 'Åbn billede på ny fane' for at forstørre)

PLC metodeark

PLC skema Natur - Legekunst

Shape Created with Sketch.