Kulturelle udtryksformer:
- Smartboard: video – Hellig tre konger
- Billeder fra fastelavn i gamle dage
- Computer: sammen med børnene finder vi billeder af fx. H.C. Andersen og laver kollage
- Smartboard: eventyr med Sebastian Klein
- Dialogisk læsning
|
Natur og naturfænomener:
- Smartboard: vendespil med dyrelyde
- Hjemmeside med dyr og deres lyde
- Ipad: børnene tager billeder fra vores ture ud i naturen, efterfølgende laver vi kollage med billederne
|
Bevægelse:
- App: Peter-puslespil (app om kroppen)
- Smartboard: gymnastik – krible krable gymnastik på Ramasjang
- Ipad: bevægelses-løb med Ipad
- Atip - information
|
Sprog:
- App: ”Hit med lyden”, ”Lær farver”, ”lær bogstavernes lyde”
- Smartboard: Skrive mit bogstav eller navn med fingeren på tavlen
- App: dyrelyde – lydlig opmærksomhed
- Sange
- Youtube: Nye børnesange, inspiration
- Hit med lyden, print af dyrelege/rim/vendespil
- Lav-selv-billedelotteri på Ipad med børnenes egne billeder
|
Generelt:
- ”Lyd-plakat” på stuen – udtaler lyden til billeder
- Ipad bruges til opslag om viden til fx. samling (træer, blade, dyrespor osv.)
- Tale-klemmer og lyd-bokse til gentagelse og visualisering for primært to-sprogede
|
Ældste:
- Børnene tager billeder af deres kammerater som bogstaver, det printes og hænges op
- Apps: bogstav-lyde, ”hit med lyden-app”, bogstav- og tal-apps
|
Apps:
- Alle apps er udvalgt med læring for øje og opdelt i kategorier (farve, tal, sortering, musik osv.)
- Liste med apps til to-sprogede (udlevering til forældre) er under udarbejdelse
|
Ellers:
- Information til personale og børn
- Dokumentation
- Visualisering
- Sproglig opmærksomhed (fx. billeder af køretøjer/puslespil udfra et situationsbillede)
- Sprogvurderinger
- Barnets bog
|